Wintersportblessures voorkomen

Home » Preventie » Wintersportblessures voorkomen

Wintersportblessures voorkomen

Jaarlijks zoeken duizenden Nederlanders de wintersport weer op. Helaas gaat dit niet altijd zonder risico. Een blessure tijdens de wintersportvakantie komt frequent voor. Gelukkig zijn deze veelal te voorkomen dankzij een goede voorbereiding.  Gelukkig zijn veel blessures te voorkomen met een goede voorbereiding. Een aantal tips te voorkoming van blessures:

  • Het is goed om uw lichaam te trainen voordat u op wintersport gaat. Tijdens  skiën en snowboarden wordt het lichaam zwaarder belast dan gebruikelijk. U  gebruikt spieren die u anders nauwelijks gebruikt. Veel wintersporters zijn van de ene op de andere dag de hele dag buiten en skiën/snowboarden dan ongetraind uren achter elkaar. Starten met het trainen van specifieke spiergroepen, 6 weken voorafgaande aan uw wintersportvakantie, kan blessures voorkomen.  
  • Voorkom vermoeidheid! Men wil zo snel mogelijk op de plaats van bestemming zijn, waardoor er gehaast vertrokken wordt en liefst in één keer doorgereden, zelfs in de nacht. Vervolgens staan velen een dag later al op de piste, nog vermoeid van de reis. Las voldoende rustmomenten in om zo langer te kunnen genieten.  
  • Het is belangrijk om elke dag een warming-up te doen, voordat u de piste opgaat. En, na het skiën of snowboarden, doet u een cooling-down. En vergeet, na de lunch, de warming-up niet!. 
  • Denk erom om, tijdens het skiën en snowboarden een helm te dragen, ook wanneer u jaren ervaring heeft. Dit om hoofdletsel te voorkomen.  
  • Het dragen van handschoenen tijdens skiën en snowboarden kan uw handen beschermen tegen snij- en schaafwonden. 
  • Op de derde dag doet u het beter wat rustiger aan. De meeste ongelukken gebeuren vaak op dag drie, daar het lichaam vermoeid is en daardoor de kans op blessures groter wordt. Het nemen van een rustdag of slechts een paar uurtjes de piste opgaan, zorgt ervoor dat u de dag erna weer topfit bent.  
  • Goedkoop = vaak miskoop. Laat u goed voorlichten bij huren of kopen van materiaal. Zorg dat dit goed afgesteld is op uw voeten, lengte, gewicht en vaardigheden.  
  • Een belangrijke factor bij het ontstaan van blessures is de sneeuwconditie. Wees goed op de hoogte van de conditie van sneeuw op de pistes. IJs op de piste vergroot de kans op een blessure. Probeer deze pistes te vermijden, vooral wanneer u onervaren bent.
  • In de bergen kan het weer snel veranderen. Check daarom de weersvoorspelling vooraf goed. Met een strak blauwe lucht het hotel verlaten in de ochtend, is geen garantie om niet in de sneeuw te skiën na de middag. Ook warme kleding en een goede skibril voor goed zicht zijn van groot belang.
  • Bij spierpijn tijdens skiën of snowboarden kunt gewoon door blijven sporten. Een warm bad/douche of sauna kunnen de spieren ontspannen. Wanneer de pijn steeds heftiger wordt en rond de knie(schijf) zit, is het verstandig om rust te nemen. Rekken en strekken van het bovenbeen is dan een goede keuze. 

Alvast een fijne en blessurevrije wintersportvakantie gewenst namens het hele team van Therapeutisch centrum Varsseveld.