Hielspoor

Home » Klachten » Hielspoor

Hielspoor

Wanneer u last heeft van klachten aan de hiel, bestaat de kans dat er sprake is van hielspoor. Hielspoor is de meest voorkomende aandoening van de hiel, met name bij mensen boven de leeftijd van 40.  Er loopt een brede pees onder de voet, de voetzoolpees (fascia plantaris), die de voorvoet met de hiel verbindt. Bij overbelasting van deze pees kan pijn ontstaan aan de aanhechting op het hielbeen. Dit wordt hielspoor genoemd. 

Wat is er bij hielspoor aan de hand?

Bij hielspoor kan er sprake zijn van een verkalking op de aanhechting van de pees. Hierdoor wordt het buigen en strekken van de voet lastiger. In stand en tijdens lopen geeft dit dan een felle, scherpe pijn onder de voet (tegen de hiel aan). De pijn verdwijnt vrijwel direct in rust.

Mogen wij je helpen bij klachten?

Word snel en blijvend weer klachtenvrij of fit

Binnen 1 minuut geregeld

Pijnklachten bij hielspoor

Bij hielspoor is er pijn:

  • Tijdens staan, lopen en sporten.
  • Met name bij het opstaan in de ochtend en na langdurig zitten.
  • Af en toe tijdens het lopen met blote voeten op een harde ondergrond.
  • Wanneer er op de pijnlijke plek onder de hiel gedrukt wordt.

Hielspoor ontstaat meestal geleidelijk. De klachten zijn niet schadelijk. Belangrijk is om de voet matig te belasten en uit te kijken met explosief sporten. Meestal gaat de ergste pijn gaat binnen 1 tot 4 maanden vanzelf over.

Oorzaken van hielspoor

Overbelasting van de peesplaat onder de voet is vaak de oorzaak van hielspoor. Dit kan komen doordat:

  • U meer bent gaan (hard)lopen.
  • U meer bent gaan springen, bij sporten zoals tennis, volleybal of touwtje springen.
  • U verkeerd schoeisel draagt.

De fysiotherapeut zal alle betrokken spieren, banden en gewrichten grondig onderzoeken om de oorzaak te achterhalen. Ook wordt er gekeken naar de stand van de voeten. Een verkeerde stand kan namelijk ook leiden tot hielspoor. Ook bij overgewicht is er een verhoogde kans op hielspoor. 

Wanneer naar de fysiotherapeut?

In veel gevallen is de pijn niet continu aanwezig. Er wordt vaak pas actie ondernomen wanneer de pijn te hevig is. Hierdoor duurt het herstel langer. Belangrijk is dus om tijdig in te grijpen en een bezoek te brengen aan de huisarts of fysiotherapeut. Hoe sneller er gestart wordt met een behandeling, hoe sneller hielspoor herstelt.

Fysiotherapie bij hielspoor

De fysiotherapeut geeft oefeningen ter versterking van de voet, waardoor belasting op de hiel gelijkmatiger verdeeld wordt. De behandeling is gericht op het verbeteren van de stand van de voet, waardoor er op lange termijn geen terugkerende klachten ontstaan.  

Samenwerking met Arendse Podotherapie

Omdat de stand van de voet een grote rol kan spelen bij hielspoor, kunnen steunzolen verlichting geven en zo bijdragen aan het herstel. Wij werken nauw samen met Arendse Podotherapie.

Tips van onze fysiotherapeut

Bij beginnende pijnklachten aan de hiel:

  • Probeer om in beweging te blijven, maar neem rust bij poijn.
  • Draag goede schoenen en gebruik tijdens het sporten goed passende schoenen met een schokdempende zool.
  • Probeer om tijdens het sporten tijdelijk minder zwaar te trainen en bouw de training geleidelijk op.
  • Probeer tijdelijk een andere sport, zoals zwemmen of fietsen om de voet minder te belasten.
  • Vermijd tijdelijk sporten op een harde ondergrond en snelle sprints en springen.
  • Probeer dan bij overgewicht af te vallen. 

Afspraak maken

Maak een afspraak, we helpen je graag verder.

We worden gemiddeld beoordeeld met een 9,0.